Politikker & procedurer fra A til Z

Politikker & procedurer fra A til Z

Brandtilsyn

Evakueringsplan

1. Protokoller er elektroniske, og der er altid adgang til dem.
2. Hav ALTID styr på, hvor eleverne befinder sig, hvis de ikke er i klasselokalet
3. I tilfælde af alarm, tæl eleverne, check med protokollen og følg dem roligt ud ad nærmeste flugtvej. Sko, overtøj, tasker, computere mv. efterlades. Dørene til klassen lukkes.
4. Eleverne går til sportspladsen og stiller sig op klassevis efter anvisning fra skolelederen.
5. Hent de elever som evt. befinder sig andre steder end i klassen og følg dem ud. 
6. På samlingsstedet tæller lærerne eleverne igen og checker med protokollen 
7. Hvis ild eller røg forhindrer udgang fra lokalet, lukkes døre og vinduer, alle sætter sig på gulvet for at komme under røgen. Ring til skolelederen (er linjen optaget, så til brandvæsen, 112 eller en kollega) og gør opmærksom på, at der er personer i lokalet.
8. Skolelederen har ansvar for overblikket på samlingsstedet.
Tryk her for at se vores evakueringsplan

Evaluering/opfølgning

Evalueringspolitik Trelleborg Friskole

Evaluering og opfølgningsplan.

• Skole/hjemsamtaler på alle klassetrin 2 gange om året. 
- Samtalen i efteråret har ydermere fokus på evaluering af matematik –
- Samtalen i forårets har fokus på dansk.

• Alle elever 0.-7.klasse testes i diagnosticerende test: efterår matematik og forår dansk. Testene bruges til at tilrette lægge differentieret undervisning ud fra den enkelte elevs problemområder.

• Eleverne i 8.-9.kl får karakterer, uddannelsesparathedsvurderes og har terminsprøver i dansk, matematik og engelsk samt FP9 som afslutning.

• Alle elever modtager en skriftlig udtalelse om personlig, social og faglig standpunkt i 9.klasse. 

• Alle elever i 8. og 9. klasse modtager individuel feedback for præsentationer, skriftlige opgaver, læseprøver samt retskrivning. 

• I 3.klasse screenes alle elever for dysleksi, og efterfølgende foretages digitale ordblindetest på alle elever i risikogruppen. Hvis elever er ordblinde, får de digitale hjælpeværktøjer, kursus i brug af dette og specialundervisning. 

• Der er generelt tæt dialog med forældrene på alle klassetrin om elevernes personlige, sociale og faglige udvikling samt trivsel. 

• Der er forældremøde på alle klassetrin 1 gang årligt. 

• I undervisningen evalueres alle elever gennem elev/klassesamtaler, faglige opgaver samt projekter og præsentationer.   

• Med udgangspunkt i test og individuelle behov, tilrettelægges specialundervisning i både dansk og matematik.

• Der søges om støtte til elever med et behov på min. 12 lektioner – disse evalueres hvert kvartal, med henblik på at måle om indsatsen virker. Endvidere evalueres en gang årligt med PPR.

• Naturfag styrkes med 4 ugentlige lektioner udeskole i 1.-4.klasse. 

• 9. klasse har en ekstra lektion tysk om ugen, dette for at styrke fagligheden i tysk, da vi oplever mange elever har haft vanskeligt med dette




Ferie/fridage

Både ved en enkelt dag samt ved flere dages fravær, aftales dette på forhånd med klasselæreren.

Ferieplan

Ferieplan 2023/24 ferieplan 2024/25

Forretningsorden Bestyrelsen

Klik for at læse Forretningsorden

I skoletasken

Bøger
Bøger skal forsynes med bogbind, og bogbindet skal skiftes ud, hvis det går i stykker. Hvis bøger bliver beskadiget, skal det meddeles til klasselæreren snarest muligt. Den enkelt elev er personligt ansvarlige for sine bøger.

Penalhuset
Penalhuset skal indeholde følgende (gerne påført elevens navn):

Spidsede blyanter
Blyantspidser
Viskelæder
Farveblyanter
Lineal
Saks
Limstift

I 7.- 9. klasse skal derudover medbringes:

Passer
Lommeregner (TI30XS eller TI30XB)
Tegnetrekant
Vinkelmåler

Husk at mærke alle ting med elevens navn

IT

Trelleborg Friskole er en moderne skole, hvor IT indgår som et naturligt arbejdsredskab i den daglige undervisning.

Office 365 kan downloades gennem skolen. Ligeledes kan det læse/skrivestøttende program App-writer downloades.
Skolens IT politik Vejledning til Office 365 Vejledning app writer Video vejledning app writer


Karaktergennemsnit


Lejrskole 

Trelleborg Friskole arrangerer lejrskoler/fællesovernatninger for skolens elever efter følgende plan:

Hele skolen har fælles overnatning på skolen i forbindelse med "Get Moving"-ugen (uge 41).
0.-2. klasse 1 fællesovernatning på skolen, hvor de tager på en udflugt.
3. klasse 2 overnatninger
4. klasse ekskursion.
5. klasse 2 overnatninger
6. klasse ekskursion
7. klasse 2 overnatninger
8. klasse ekskursion
9. klasse 4 overnatninger i udlandet.

Fællesovernatning i uge 41: 100 kr. pr elev 
– betales af alle 0.- 9. kl. og dækker eftermiddagssnack, aftensmad, aftensnack, voksenbemanding, morgenmad. 
 
Indskolingens tur + overnatning: 200 kr. pr elev 
– betales af alle 0.- 2. kl. og dækker ekskursion, aftensmad, voksenbemanding, morgenmad.  
 
Ekskursion 4. kl., 6. kl. og 8. kl.: Max 150 kr. pr elev.
- dækker transport, besøg/indgange, undervisning og voksenbemanding. 
 
Lejrskole 3. kl., 5. kl. og 7. kl.: Max 800 kr. pr elev.
- dækker transport, besøg/indgange, undervisning, voksenbemanding og fuld forplejning. Varighed: 3 dage 
 
Udenlandsrejse 9. kl.: Max 3000 kr. pr elev.
- dækker al transport, besøg/indgange, afbestillingsforsikring, guider samt undervisning og andre aktiviteter, al forplejning, voksenbemanding samt lommepenge – det forudsættes at klassekassen giver et tilskud. Varighed: 5 dage. Pengene opkræves senest 1/6 i 8. kl. og turen ligger som oftest i september 9. kl. 
 
Disse takster er den maksimale forældrebetaling. Herudover giver skolen også tilskud.
Egenbetalingen bliver opkrævet via skolepengene. 

Læseundervisning

På Trelleborg Friskole arbejder vi målrettet med læsning og læsestimulering:

Læsepolitik 2023

Madpakke

Alle elever skal hver dag medbringe en god og nærende madpakke samt drikkedunk med vand. 
Der er køleskab på skolen til opbevaring af madpakker og drikkedunke.

Eleverne må IKKE medbringe:
  • eleverne må ikke medbringe slik og kage i madpakken. Endvidere må sukkerholdige drikkevarer ikke medbringes.

I spisepausen omdeles mælk til de elever, som er tilmeldt Arlas Skolemælk-ordning.

Husk at mærke madkasse/drikkedunk med elevens navn.

Mobbepolitik

Sådan forebygger vi mobning
I det daglige skal lærerne og forældrene medvirke til at løse konflikter
Klasselæreren skal i klassens time tage sociale problemstillinger op og gøre eleverne bevidste om ansvaret over for hinanden
Der arbejdes gennem al undervisning og kontakt med eleverne med forebyggelse af mobning
Alle klasser udfærdiger fælles sociale regler
Eleverne arbejder selv aktivt i konfliktløsningen

Sådan handler vi - trin 1
A) Hvis dit/jeres barn bliver drillet/mobbet af børn fra klassen, skal det håndteres således:

Du kontakter forældrene til det barn, der driller/mobber, og forklarer, hvordan dit barn oplever situationen
Du kontakter klasselæreren og forklarer, hvad der er sket, og fortæller, hvordan samtalen med de pågældende forældre er forløbet
Klasselæreren taler med de involverede børn i skolen
Det er oftest den bedste løsning, hvis forældre indbyrdes ordner disse situationer. Derfor er det vigtigt, at begge parter lytter til hinanden og samarbejder for at finde en god løsning.

B) Hvis dit/jeres barn bliver drillet/mobbet af børn fra en anden klasse, skal det håndteres således:

Du kontakter dit/jeres barns klasselærer, som går videre til den anden klasselærer og evt. forældre
Du kan også kontakte skolelederen, der så vil sørge for den videre behandling
Sådan handler vi - trin 2
Hvis ovennævnte "trin 1" ikke lykkes, gøres følgende:

Du kontakter klasselæreren eller skolelederen og forklarer, hvad der er gået galt
Klasselæreren indkalder til et møde, hvor begge børnene og deres forældre deltager samt klasselæreren og skolelederen
Hvis der ikke opnås en løsning på mødet, kan skolelederen bede mobberen om at tage en tænkepause på 1 uge for at overveje, om han/hun ønsker at fortsætte på skolen med fuld accept af skolens værdigrundlag
Hvad kan I som forældre gøre for at forebygge mobning?
Vi kan alle gøre en masse i fællesskab for at undgå disse situationer
Det er vigtigt, at der er et godt sammenhold i klasserne og i forældregrupperne
Derfor er det meget vigtigt, at I som forældre møder op til forældremøderne, sociale arrangementer, arbejdsweekenderne og skole-hjem samtalerne. Her viser vi børnene, at vi er glade for vores skole, at vi respekterer hinanden, og at vi kan lide at være sammen
I yderste konsekvens, hvor forældreopbakningen til skolens værdigrundlag samt ansvarsfølelsen over for fællesskabet og de sociale værdier mangler, bør det overvejes, om skolen er den rigtige for det pågældende barn.


I tilfælde af grov vold
Udøver en elev grov vold over for en anden elev eller en voksen, bortvises eleven øjeblikkeligt
De sociale myndigheder underrettes og/eller der foretages politianmeldelse


Læs mere om vores politik omkring uhensigtsmæssig adfærd. Hvordan takler vi det.

Persondataloven

Håndtering af persondataloven


Påklædning

Indesko
Af hensyn til indemiljøet må der ikke bæres udendørs fodtøj på skolens indendørs arealer.

Elever kan medbringe indesko hver dag (eller opbevare disse på skolen).

Forældre og andre besøgende på skolen bedes ligeledes respektere denne regel - ved enten at afføre sig det udendørs fodtøj eller iføre sig de blå overtræks-"sko" fra kasserne ved indgangsdørene.

Udetøj
Skolen råder over et stort og dejligt udendørsareal, og vi er ude i al slags vejr. Elever skal medbringe passende (ifht. årstid/vejr) overtøj og fodtøj - herunder regntøj og gummistøvler - hver dag (eller opbevare det på skolen) . 
Der skal også opbevares ekstra tøj på elevens garderobeplads.

Gymnastiktøj
Omklædning og brusebad er påkrævet i forbindelse med gymnastik- og idrætstimer.

Elever skal således medbringe gymnastiktøj, dvs. shorts, T-shirt og håndklæde, til alle gymnastik-timer.

Indendørs-gymnastik foregår i bare tæer eller evt. gymnastiksko med bløde såler (ingen strømper!).

Fra påskeferien til sommerferien og igen fra sommerferien til efterårsferien skal der medbringes udesko/kondisko, da gymnastiktimerne i disse perioder så vidt muligt foregår udendørs. 

Husk at mærke alle ting med elevens navn.


Rygepolitik

Folketinget vedtog den 18. juni 2012 Lov om ændring af lov om røgfrie miljøer, gældende fra 15. august 2012. (Ændringsloven kan læses i sin helhed på www.retsinformation.dk).

Ændringerne har særligt fokus på at sikre, at børn og unge ikke bliver udsat for rygningens skadelige konsekvenser, hvilket betyder, at

Trelleborg Friskole blev røgfri i skoleåret 2012/2013
Dette indebærer, at:

Hverken elever, ansatte eller besøgende må ryge på skolen eller skolens område.
Rygepolitikken gælder også i forbindelse med ture, ekskursioner og lejrskoler.
Rygepolitikken gælder også i forbindelse med arrangementer på skolen.


Skoledagen

06.30-07.45 Morgenpasning SFO

07.45-07.55 Morgensamling
Vi synger 2 sange (valgt af den ansvarlige lærer og/eller de enkelte klasser på skift), beder "Fadervor" og slutter evt. med fødselsdagssang, hvis der er én eller flere elever, der fylder år på dagen eller har gjort det i weekenden/ferien. 
Eleverne informeres om evt. skemaændringer eller særlige aktiviteter i løbet af dagen.
Til morgensamling er der også tit musikalske indslag fra eleverne i én eller flere klasser.
Alle forældre opfordres til at deltage jævnligt ved morgensamling.
  • 07.55-08.40 1. lektion
  • 08.40-09.25 2. lektion
09.25-09.55 Frikvarter/Udeleg
  • 09.55-10.40 3. lektion
  • 10.40-11.25 4. lektion. Indskolingen spiser i slutningen af 4. lektion. Der uddeles mælk til de elever, der er tilknyttet Arlas Mælkeordning.
11.25-11.35 Spisepause
11.35-12.05 Frikvarter/Udeleg
  • 12.05-12.50 5. lektion
  • 12.50-13.35 6. lektion
  • 13.35-15.15 7.-8. lektion
13.35-17.00 Eftermiddagspasning SFO (0.-3. klasse)
(fredag lukker SFO'en kl. 16.30)
13.35-16.00 Klub (4.-6. klasse)


Sorg-/kriseplan

Klik her for at se sorg-/kriseplan


Specialundervisning

Principper for ekstra undervisning mm


Sygdom og fravær

Fra 0.- 9. klasse, giver forældre besked til klasselærer

Hvis elevens sygdom ikke meddeles på første sygedag, bliver fraværet registreret som ulovligt fravær.


Tilsyn 

Uddrag fra §9 i Friskoleloven om tilsyn på Frie Grundskoler
"Det påhviler forældrene til børn i en fri grundskole (forældrekredsen) at føre tilsyn med skolens almindelige virksomhed, herunder med, at skolen giver undervisning og sprogstimulering [...], som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Forældrekredsen træffer selv beslutning om, på hvilken måde tilsynet skal udøves.

Stk. 2. Forældrekredsen vælger for højst 4 år en eller flere personer til at føre tilsyn med elevernes standpunkt i dansk, regning/matematik og engelsk [...] samt med, om skolens samlede undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.

[...]

Stk. 3. Den eller de tilsynsførende 1) skal til stadighed have sådanne faglige og pædagogiske forudsætninger, at de er i stand til at varetage et tilsyn med undervisningen på grundskoleniveau

[...]

Stk. 6. Den eller de tilsynsførende skal aflægge mindst et årligt tilsynsbesøg på skolen. Undervisningen skal overværes i et omfang afstemt efter skolens størrelse, dog svarende til mindst en hel skoledag. Undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, skal overværes af en tilsynsførende. Derudover skal den eller de tilsynsførende drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.

Stk. 7. Den eller de tilsynsførende afgiver hvert år en skriftlig tilsynserklæring til forældrekredsen og skolens bestyrelse om tilsynet"


Tilsynsrapport 2022-23 Tilsynsrapport 2021-2022 Tilsynsrapport 2020-2021 Tilsynsrapport 2019-2020 Tilsynsrapport 2018-19
Kontakt den tilsynsførende for Trelleborg Friskole på mail:  
Søren Fossdal Hesselberg


Trivsel og undervisningsmiljø vurdering 2024 

Bliver løbende opdateret


Undervisningsmiljø vurdering 2024

Hvert 3. år udarbejdes i samarbejde med skolens elevråd, personale og bestyrelse en stor undersøgelse af såvel elevernes fysiske som psykiske undervisningsmiljø. Undersøgelsen omfatter forhold som trivsel, mobning, lektiebyrde, lærernes vilje til at hjælpe, klasselokalernes indretning og meget, meget andet. Seneste undersøgelse er fra januar 2024. 

Fase 1: Kortlægning af undervisningsmiljøet

Fase 2: Beskrivelse og vurdering af resultaterne fra kortlægningen

Fase 3: En handlingsplan til forbedring af undervisningsmiljøet

Fase 4: Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen

Fase 1

Trivselsundersøgelsen er udarbejdet som et elektronisk spørgeskema og blev iværksat i perioden mellem d. 1. november 2023 og d. 5.januar 2024 blandt eleverne på 0.-9. årgang. Vi har i SU udvalget udarbejdet spørgeskemaet og inddraget lærerne på trinnene inden undersøgelsen er iværksat. Vi har benyttet klassetrivsel.dk

De bemærkes at:

-Indskolingen har 66 ud af 67 besvaret spørgeskemaet(99%) som indeholder 14 spørgsmål.

- Mellemtrinnet har 50 ud af 59 besvaret spørgeskemaet(85%) som indeholder 26 spørgsmål

-Overbygningen har 49 ud af 60 besvaret spørgeskemaet(82%) om indeholder 39 spørgsmål


Sideløbende laver klasselærerne trivselsundersøgelser hyppigere og efter behov.


Fase 2

Resultaterne er efterfølgende blevet gennemgået på SU, trinmøderne i lærergruppen og med elevrådet. Se nedenstående resultater.

Fase 3

Bestyrelsen har nedsat et sundhed- og trivselsudvalg som skal fremme sundhed og trivslen på skolen I samarbejde med elevrådet, personalet og ledelsen, har vi iværksat følgende tiltag:


- Der er blevet indkøbt birdies der skal sikre at der bliver luftet i klasserne efter behov, så luftkvaliteten giver de bedste forudsætninger for indlæring

-           Der er indkøbt nye skolemøbler til hele skolen, som tager højde for at eleverne sidder godt.

-           Der er fokus på brain breaks i undervisningen efter ønske for eleverne

-           Vi har valgt at have fokus på selvregulering og vejrtrækning med eleverne, alle lærerne skal i kalenderåret 2024 klædes på til at lave daglige vejrtrækningsøvelser med eleverne om morgen efter morgensang og vi påbegynde fælles yoga til morgensang 3-4 gange om måneden


Nedenstående undersøgelse viser overvejende at vores elever, er glade for deres skole, deres lærere og deres klasser. Lærerne har adgang til undersøgelsens resultater på klasseniveau, da der selvfølgelig er nogle forskelle fra klasse til klasse, som giver anledning til forskellige opmærksomhedspunkter.

Af konkrete initiativer har vi iværksat nogle ændringer:


-           Toiletterne på hele skolen bliver dampet i ferierne udover den normale rengøring.

-           Den ene del af toiletterne i den gamle bygning skal renoveres.

-           I indskolingen, da særligt denne elevgruppe oplevede problemer med at holde toiletterne rene, hvor vi valgt at klasseopdelt toiletterne i den nye bygning.

-           Eleverne har ønsket flere grupperum på skolen det er vi i gang med at etablere flere steder på skolen, både ude og inde.

-           Der er lavet krea pauser og musik pauser i 12 pausen, hvor elever fra 5.-9.klasse kan søge hen.


Derudover har vi ikke fundet, at undersøgelsen giver anledning til nye handlinger, udover at vi fortsat har fokus på det løbende arbejde med at udvikle og styrke skolens fællesskab, kultur og læringsmiljø.

Vi har styrket teamsamarbejdet, ved månedlige trinmøder, fagmøder og personalemøder.

Vi har meget fokus på fællesregler og rammer for trinene hver især, som lærerne har udarbejdet i fællesskab med hensyntagende til vores værdigrundlag.

 Hvis en klasse har brug for ekstra fokus på adfærd i en periode,  sætte vi en ekstra person ind i klassen.

Vi har fortsat en del støttetimer i de klasser, hvor der er elever, der har brug for ekstra hjælp

Vi har afsat timer til en AKT medarbejder 4-6 timer om ugen der kan have fokus på en klasse eller en enkel person.

Fase 4

Der henvises til fase 3.

SU, ledelsen og bestyrelsen vil følge op på trivsels- og miljøvurderingen løbende og vil fortsætte vores dialog med elevrådet. Vi vil også fortsat opgradere undervisningsmiljøet og være OBS på trivslen.

Undersøgelsens resultat og denne handlingsplan deles med skolens ansatte, bestyrelsen og eleverne.



0-3.klasse 4.-6.klasse 7.-9.klasse


Uddannelsesparathedsvurderinger

Som loven foreskriver, vurderes eleverne i 8. klasse før 1. december. Eleverne i 9. klasse vurderes før 1. juni. Vurderingerne baseres på karakterer, personlige og sociale forudsætninger samt praksisfaglig kunnen. Alle forældre får besked om vurderingerne i E-boks. 


Uddannelses-vejledning 

Ungdommens uddannelsesvejledning

Den professionelle uddannelsesvejledning varetages i Slagelse Kommune af UU Slagelse.
Når du her på skolen møder en uddannelsesvejleder, er det derfor en ansat fra UU Slagelse som du møder.
I Slagelse kommune har hver grundskole sin egen tilknyttede uddannelsesvejleder. Det tilstræbes at den unge mødes af samme person hele vejen igennem sit vejledningsforløb i grundskolen.

På denne skole hedder uddannelsesvejlederen Anette
Du kan ringe, sende mail eller skrive til hende på skoleintra
Anette Skov
anebasko@slagelse.dk
Direkte telefon : 30 34 78 92

Har du brug for et hurtigt svar på din henvendelse, anbefaler vi at du skriver en mail.
Hvis du gerne vil møde din uddannelsesvejleder på skolen, kan du læse nærmere omkring træffetider på skiltet som hænger ved uddannelsesvejlederens lokale skole-kontor.
Uddannelsesvejlederens arbejdsområde:
Du kan fx møde uddannelsesvejlederen ved 
Kollektiv vejledning i klassen i klasserne: 
Alle elever modtager vejledning på samme tid, disse er ofte emnebaserede.

De unge vil i løbet af 7.-9.klasse modtage kollektiv vejledning indenfor følgende emner:
• Find dine egne styrker
• Før-under-efter aktiviteter omkring introforløb
• Erhvervspraktik
• Lær uddannelsessystemet at kende
• Uddannelsesparathedsvurderingen
• Ug.dk og e-vejledningen
• Studievalgsportfolio
• Unoung.dk
• Den frivillige brobygning i 9.klasse
• Overblik over muligheder efter 9.klasse
• Hjælp og vejledning omkring selve ansøgningsprocessen om ungdomsuddannelse, beskæftigelse eller andet
• Optagelse.dk

Individuelle vejledningsforløb:
Elever i 8. – 9. kl. som er vurderet ikke uddannelsesparat tilbydes individuelle vejledningsforløb.
Intro- og brobygningsforløb

8.klasse,
I 8.klasse skal alle unge deltage i introduktionskurser til ungdomsuddannelserne. Introduktionskurserne er obligatoriske.
Alle skal besøge to forskellige ungdomsuddannelser. Man har to dage på hver uddannelse.
Forinden er uddannelsesvejlederen på besøg i klassen til en gennemgang introforløbet. Eleverne får hjælp til at tilmelde sig forløbene og de klædes på ift. de oplevelser som de skal ud og møde. Efterfølgende evaluerer uddannelsesvejlederen introforløbet sammen med klassen.

9.klasse,
I 9.klasse er der ikke obligatorisk introduktionskursus. Til gengæld kan elever (som enten er vurderet ikke-uddannelsesparat eller som endnu ikke er afklaret omkring uddannelsesvalget) i 9.klasse vælge at deltage i brobygningsforløb på ungdomsuddannelserne. Brobygningsforløbene er lidt anderledes end dem i 8.klasse. Denne gang kan man kun vælge at besøge en enkelt ungdomsuddannelse. Til gengæld er man der lidt længere, typisk 3-5 dage.
Den frivillige brobygning foregår i uge 41 og uge 49.
Erhvervspraktik: Før du kan komme i erhvervspraktik skal du tale med din uddannelsesvejleder. 
Sammen afdækker vi behovet for erhvervspraktik samt længden af den. 
Den unge skal selv finde sin praktikplads, men det er uddannelsesvejlederen som sørger for at den unge er korrekt forsikret. Den unge skal derfor sørge for at praktiksedlen udfyldes og returneres til skolens kontor. Herfra mailes praktiksedlen til uddannelsesvejlederen.

Praktiksedlen findes her:

Netværksmøder: Her lytter vi og kommer med indspark omkring tiltag som kan hjælpe den enkelte unge i processen frem imod at blive valgparat.

IUP samtaler (når den unge vurderes ikke-uddannelsesparat): Det er skolens og uddannelsesvejlederens ansvar i et samarbejde at iværksætte en vejledningsplan og klarlægge behovet for en særlig målrettet vejledningsindsats. Unge som vurderes ikke-uddannelsesparat til deres ønskede uddannelse, vil derfor blive indbudt til en samtale. Ved samtalen deltager den unge, forældre, klasselærer og uddannelsesvejleder.
Råd og vejledning til forældre: Når forældre opsøger vejlederen for at få råd og vejledning ift. forældrenes vejledning af deres barn. Her henvises ofte til e-vejledning på www.ug.dk

Råd og vejledning til elever: Når den unge opsøger uddannelsesvejlederen for at få svar, råd og vejledning ift. konkrete situationer, tanker, ideer eller drømme. For uddannelsesparate elever henvises ofte til e-vejledning på www.ug.dk. 
Målgruppevurderinger til FGU: Når den unge ønsker at komme på FGU efter 9.klasse.


Forældrearrangementer:
• Forældremøde for 8.klasse (introduktion til uddannelsesvejledningen og uddannelsesparathedsvurderinger)
• Forældremøde for 9.klasse (Uddannelsessystemet, Optagelse.dk og valgprocessen)
Herudover engagerer UU Slagelse sig løbende i projekter som skal hjælpe den enkelte unge til at styrke egen valgparathed i overgangen mellem grundskole og ungdomsuddannelse.
Vil du gerne vide mere om uddannelsesvejledningens opgaveområde, kan du læse mere i lov om kommunal indsats for unge under 25 år. Du finder loven ved at følge dette link:



 

Vedtægter

Vedtægter
Bestyrelsen på Trelleborg Friskole er ifølge skolens vedtægter ansvarlig for
den overordnede ledelse af skolen
at skolens økonomi og drift er i overensstemmelse med vedtægterne samt gældende lovgivning
Den fulde version af skolens vedtægter - Vedtægter

- Dato for offentliggørelse af vedtægter på hjemmesiden: 1/3-2010

- Dato for hvornår vedtægterne er vedtaget af bestyrelse og generalforsamling: 26/3-2009

- Dato for godkendelse af undervisningsministeriet: 1/3-2010

Hvad er bestyrelsens formål?
Bestyrelsens formål er først og fremmest at drive skolen med udgangspunkt i skolens værdigrundlag.

Vi påstår, at Trelleborg Friskole er "et godt skolevalg" - og det gør vi, fordi vi hele tiden arbejder for, at det skal være sådan.

Vi påstår også, at børnene på Trelleborg Friskole er "glade børn" - og det ved vi, fordi vi alle selv har børn på skolen.

Det centrale for bestyrelsen er det gode samarbejde med skolens ledelse og øvrige personale samt at forvalte skolens økonomi ansvarligt og dermed skabe et stabilt eksistensgrundlag for skolen i et samfund i konstant udvikling.

Med venlig hilsen

Bestyrelsen på Trelleborg Friskole
Share by: