Traditioner

TRADITIONER

FØRSTE SKOLEDAG

Første skoledag er altid en søndag, hvor alle forældre kan deltage

EMNE-/PROJEKTUGER

Der skemalægges cirka 3 emneuger om året med tværfaglig undervisning for alle elever. Eleverne inddeles i grupper på tværs af klasserne for at styrke fællesskabet og de sociale relationer mellem små og store, og ugerne afholdes enten forud for en skoleferie eller i sammenhæng med et større, socialt arrangement.

Get moving
Uge 41 står i idrættens tegn. Hele skolen arbejder med idræt og bevægelse på mange forskellige måder, også på tværs af klassetrin.

En særlig - og højt værdsat - tradition i forbindelse med denne emneuge er den fælles overnatning på skolen fra torsdag til fredag, hvor alle elever og lærere finder soveposerne frem og klassevis tilbringer aftenen og natten sammen. Fredag afsluttes kl. 12.00.

Teateruge
I teaterugen, er i uge 4, her indøver og forbereder alle elever et fælles teaterstykke, skrevet til lejligheden af én eller flere af skolens lærere.

Ugen afrundes med et brag af en fredag: Om formiddagen er der generalprøve, som elevernes bedsteforældre har mulighed for at overvære; og om aftenen opfører eleverne teaterstykket for deres forældre og søskende.

Op til Sommermarkedet
I ugen op til skolens årlige sommermarked (se nedenstående for nærmere beskrivelse af dette festlige arrangement) har eleverne rigtigt travlt. For der er masser af forberedelser med stande og udstillinger af de ting og emner, eleverne har lært om i årets løb - samtidig med, at der skal indøves den fælles gymnastikopvisning, der skal fremføres på sommermarkedet.

LEJRSKOLER

Hele skolen har fælles overnatning på skolen i forbindelse med "Get Moving"- ugen (uge 41).
  • 0.-2. klasse har 1 fælles overnatning på skolen, hvor de tager på en udflugt.
  • 3. klasse har 2 overnatninger
  • 4. klasse er på ekskursion.
  • 5. klasse har 2 overnatninger
  • 6. klasse er på ekskursion
  • overbygningen 7.-9.klasse har en fælles overnatning sammen hvert år
  • 7. klasse har 2 overnatninger
  • 8. klasse er på ekskursion
  • 9. klasse har 4 overnatninger i udlandet.

Når skolens elever er på lejrskole, er der atter ekstra fokus på fællesskabet og de sociale relationer.

Lejrskolernes destination, varighed og udformning varierer.

Priser lejrskole, overnatninger og ekskusioner

Fællesovernatning i uge 41: 100 kr. pr elev – betales af alle 0.- 9. kl. og dækker
eftermiddagssnack, aftensmad, aftensnack, voksenbemanding,
morgenmad.

Indskolingens tur + overnatning: 200 kr. pr elev – betales af alle 0.- 2. kl. og dækker ekskursion,
aftensmad, voksenbemanding, morgenmad.

Ekskursion 4. kl., 6. kl. og 8. kl.: Max 150 kr. pr elev og dækker transport, besøg/indgange,
undervisning og voksenbemanding.

Lejrskole 3. kl., 5. kl. og 7. kl.: Max 800 kr. pr elev, og dækker transport, besøg/indgange,
undervisning, voksenbemanding og fuld forplejning.
Varighed: 3 dage

Udenlandsrejse 9. kl.: Max 3000 kr. pr elev, og dækker al transport, besøg/indgange,
afbestillingsforsikring, guider samt undervisning og andre
aktiviteter, al forplejning, voksenbemanding samt
lommepenge – det forudsættes at klassekassen giver et tilskud.
Varighed: 5 dage. Pengene opkræves senest 1/6 i 8. kl. og
turen ligger som oftest i september 9. kl.

Disse takster er den maksimale forældrebetaling. Herudover giver skolen også tilskud.
Egnebetalingen opkræves via skolepengene.

SÆRLIGE ARRANGEMENTER OG HØJTIDER

"Stjerne på en skole"
Dagen, hvor eleverne får mulighed for at optræde og fremvise deres talenter af enhver art for hinanden, for lærerne og for forældre og bedsteforældre; individuelt eller gruppevis. Som afslutning på dagen, findes en vinder.

Jul
Trelleborg Friskole indleder julen med Jule-klippedag, hvor også forældre, bedsteforældre og oldeforældre er velkomne til at deltage. Dagen afsluttes med en juletræsfest, hvor det fine pynt kan beundres, mens vi synger og danser julen i gang.

Fastelavn
Fastelavn fejres naturligvis med sjov og ballade og masser af kreative udklædninger, fastelavn ligger fast fredag i uge 6, og dagen slutter kl. 12.00.

Æggeløb
Fredag før påskeferien afholdes det årlige "Æggeløb" for skolens elever. Udover klassisk æggeløb byder denne dag dog også på mange andre æg-te påskelege og underholdende aktiviteter. Dagen slutter kl. 12.00

Sommermarked
Trelleborg Friskole fejrer sommerens komme med det årlige Sommermarked en lørdag i juni kl. 10-13.. Her kan forældre, søskende og bedsteforældre få et indblik i, hvad eleverne har lært i løbet af året på stande og udstillinger både inde og ude.

Sommermarkedet er derudover et åbent hus-arrangement med boder med sjove udfordringer for både krop og hjerne.

Et af de absolutte højdepunkter på sommermarkedet er den fælles gymnastikopvisning, hvor skolens elever hvert år beviser, at når vi på Trelleborg Friskole påstår, at vi lægger vægt på fysisk aktivitet og bevægelse, så er det ikke bare en påstand.

Gymnastikopvisningen planlægges, koreograferes og koordineres af skolens lærere omkring et fælles tema, der forener traditionel, rytmisk gymnastik og springgymnastik med moderne dans, sang og musik. Alle elever deltager i opvisningen.

På trods af at opvisningen indøves i løbet af kun én enkelt uge, lykkes det hvert år at skabe et show, der får det til at se ud, som om det er den simpleste ting i verden at få op mod 170 børn til at hoppe, danse og springe i takt og på kryds og tværs af hinanden - og at give elevernes forældre, søskende og bedsteforældre samt alle andre blandt publikum et brag af en oplevelse.